نگاهی به وضعیت انتخابات های ریاست جمهوری در کشورهای همسایه ایران

  • کد خبر : 7904
  • 26 خرداد 1400 - 20:49
نگاهی به وضعیت انتخابات های ریاست جمهوری در کشورهای همسایه ایران

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در روز ۲۸ خرداد برگزار می شود و مردم با حضور و مشارکت خود می توانند قدرت ایران در محیط بین الملل دستخوش دگرگونی کنند. ایران در منطقه خاورمیانه یا به عبارتی غرب آسیا دارای همسایگانی است که در برخی کشورها اصلا تا کنون انتخاباتی برگزار نشده و در برخی دیگر […]

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در روز ۲۸ خرداد برگزار می شود و مردم با حضور و مشارکت خود می توانند قدرت ایران در محیط بین الملل دستخوش دگرگونی کنند.

ایران در منطقه خاورمیانه یا به عبارتی غرب آسیا دارای همسایگانی است که در برخی کشورها اصلا تا کنون انتخاباتی برگزار نشده و در برخی دیگر انتخاباتهای ریاست جمهوری با مشارکت نسبتا پایین برگزار می شود.

جمهوری اسلامی ایران با  با ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربع پهناوری، دومین کشوربزرگ  خاورمیانه است و در پهنه ای خاکی و آبی با ۱۲ کشور مرز مشترک دارد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس که همسایگان جنوبی ایران هستند به دلیل سیستم پادشاهی که دارند تا کنون انتخابات ریاست جمهوری به چشم ندیده اند و این روند یعنی عدم دخالت مردم در تعین سرونشت سیاسی خود و سردمدار این روند عربستان سعودی است.

در همسایگان غربی و شمال غربی ایران که دو کشور عراق و ترکیه هستند.

در عراق به دلیل سیستم پارلمانی و نخست وزیری ، ریاست جمهوری مبنای نخستین فرد کشور را ندارد و ریس جمهور توسط پارلمان انتخاب می شود از این رو آخرین انتخابات ریاست جمهوری عراق در زمان صدام برگزار شده است.

در ترکیه نیز آخرین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۷ برگزار شده است که اردوغان توانست ریس جمهور این کشور شود و حضور ۸۷ درصدی مردم پای صندوق های رای یک رکورد محسوب می شود.

در همسایگان شمالی ایران کشورهای ارمنستان، آذربایجان، روسیه و ترکمنستان هستند که هر کدام دارای سیستم جداگانه ای هستند.

در آذربایجان که رئیس جمهور برای دوره ای ۷ ساله انتخاب می شود علی اف با مشارکت ۳۹ درصدی در سال ۲۰۱۸ توانست ریس جمهور شود.

در ارمنستان سیستم نخست وزیری پابرجاست و مردم انتخابات پارلمانی را انجام می دهند و معمولا میزان مشارکت در این کشور زیر ۵۰ درصد است.

در ترکمنستان، آخرین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ برگزار شده است و قربان‌قلی بردی‌محمدف با مشارکت ۸۷ درصدی توانست ریس جمهور این کشور شود.

در روسیه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸ برگزار شد مردم این کشور با ۷۷ درصد مشارکت توانستند بار دیگر ولادیمیر پوتین را به عنوان ریس جمهور خود انتخاب کنند.

همسایگان شرقی ایران نیز دو کشور پاکستان و افغانستان هستند که در این دو کشور معمولا در پاکستان میزان مشارکت به حدود ۶۰ درصد کل واجدین شرایط و در افعانستان نیز حدود ۲۵ درصد مشارکت بوده است.

با این اوصاف آنچه که در پیرامون ایران در آخرین دوره های ریاست جمهوری اتفاق افتاده است نشان می دهد که میزان رقابت و حضور مردم در کشورهای پیشرفته تر اطراف ایران بالای ۶۰ درصد بوده و در کشورهای پایین تر از سطح ایران میزان مشارکت زیر ۵۰ درصد بوده است.

از این رو انتظار از مردم شریف ایران می رود با توجه به مشکلات معیشتی و غیره و سطح قدرت ایران در منطقه مشارکتی بالای ۵۰درصد رقم بخورد که نشان از قدرت منطقه ایران باشد.

✍🏻 روح اله پورطالب

کارشناس مسائل سیاسی
@pourtaleb_official

لینک کوتاه : http://shush24.ir/?p=7904

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

[poll id="2"]