سواد رسانه ای در انتخابات

۱۲ تکنیک پرکاربرد توسط نامزدها در مناظرات و تبلیغات

  • کد خبر : 7901
  • 08 تیر 1400 - 1:17
۱۲ تکنیک پرکاربرد توسط نامزدها در مناظرات و تبلیغات

🔺انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گذشت و با تمام حرف حدیث ها برای مشارکت و عدم مشارکت و جنگ نامزدها با آرا باطله به کار خود پایان داد. ▪️در این خصوص ۱۲ تکنیک پرکاربرد نامزدها در مناظرات و تبلیغات را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 🔹تکنیک اول: برچسب زنی؛ این روش در این دوره بسیار استفاده […]

🔺انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گذشت و با تمام حرف حدیث ها برای مشارکت و عدم مشارکت و جنگ نامزدها با آرا باطله به کار خود پایان داد.

▪️در این خصوص ۱۲ تکنیک پرکاربرد نامزدها در مناظرات و تبلیغات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

🔹تکنیک اول: برچسب زنی؛ این روش در این دوره بسیار استفاده شده به طوری که استفاده از کلیدواژه ها و نسبت دادن ویژگی ها به نامزدها (سوپرپوششی) در گفتمان همتی به زاکانی

🔸تکنیک دوم: قطره چکانی؛ این روش توسط بیشتر نامزدها به دلایل مختلف استفاده شد که به طور مثال ارائه ندادن برنامه کامل و ارجاع برنامه ها به سایت، کتاب و کانال(نمایش دفترچه برنامه ها) مثال در گفتمان مهرعلیزاده

🔹تکنیک سوم: ایجاد ترس؛ این روش توسط نامزدهای مختلف انجام شد، به طوری که ایجاد ترس در دل مخاطب و یک تصویرسازی آینده ای سیاه (در صورت رای نیاوردن مدعی) مثال در گفتمان همتی و گفتمان زاکانی

🔸تکنیک چهارم: برجسته سازی؛ این روش توسط برخی کاندیدها صورت گرفت و منظور برجسته کردن موضوعات خاص کشور و سانسور بقبه موضوعات (زنان و حجاب) مثال گفتمان همتی

🔹تکنیک پنجم : استناد مکرر؛ این روش را اکثر نامزدها دنبال کردند که با استفاده از استناد به آمار و ارقام برای واقعی و معتبر جلوه دادن صحبت ها مورد بررسی قرار دادند(آمار اقتصادی) مثال گفتمان قاضی زاده ، زاکانی، رضایی، همتی

🔸تکنیک ششم: دوگانگی کاذب؛ دوگانگی در خصوص جریان های کاذب سیاسی که در چندسال گذشته واقعا هیچ گقشی در پیشرفت کشور نداشته اند به طوری که مخاطب را بر سر دوگانگی کاذب قرار می دادند(محدود کردن نخبگان) مثال نامزدهای دو جریان راست و چپ

🔹تکنیک هفتم: تحریک احساسات؛ این روش بیشتر در مسائل قومی و مذهبی مطرح شد به طوری که با اشاره به موضوعاتی احساسات مردم را بر انگیختن(گویش و لهجه) مثال گفتمان رضایی، مهرعلیزاده و همتی

🔸تکنیک هشتم: دروغ بزرگ؛ معاون هیتلر یک گفتمان را در جنگ جهانی دومطرح کرد و آن دروغ بزرگ بود به طوری که بیان می کرد هر چه دروغ بزرگتر باشد باورش آسانتر است از این رو طرح دروغ بزرگ برای درست و واقعی جلوه دادن برخی مسائل توسط نامزدها مطرح شد(مدرک تحصیلی) مثال گفتمان مهرعلیزاده به رئیسی

🔹تکنیک نهم: مظلوم نمایی؛ بارها این روش توسط نامزدها انجام شد به طوری که خود را قربانی در دولت فعلی می نامیدند برای مخاطب جلب توجه کنند( بی تقصیری در دولت فعلی) مثال گفتمان همتی

🔸تکنیک دهم: تبخیر ؛ این روش به طور عمده توسط یکی از نامزدها به مرتب بیان می شد و عبارت بود از مخلوط کردن عبارت راست و دروغ برای باور پذیری مطلب (ارسال پیامک حجاب به زنان) مثال گفتمان همتی

🔹تکنیک یازدهم: القا ناامیدی؛ این روش توسط برخی کاندیدها صورت گرفت و با این هدف پرداختن مداوم به مشکلات و خود را راه حل معرفی کردن(رای ندادن اکثریت) مثال گفتمان همتی و برخی مواقع در گفتمان رضایی هم مشاهده شد

🔸تکنیک دوازدهم: همسو نمایی؛ این روش بیشتر توسط کاندید جریان چپ مدنظر بود به طوری که جلب اعتماد و همراهی با مخاطب و تاثیر گذاری کلامی (من نیز با شما هستم)

✔️آنچه از این مباحث بیشتر مدنظر است روش ها و تکنیک هایی بود که در گفتمان های مختلف نامزدها مطرح شد و نکته جالب توجه این تکنیک ها این بود که بیشتر جریان وابسته به دولت و اصلاح طلب از این روش ها استفاده نمودند

✍🏻 روح اله پورطالب
🖥 کارشناس مسائل رسانه

لینک کوتاه : http://shush24.ir/?p=7901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

[poll id="2"]