اغتشاشات اخیر در ایران از باب جنگ نرم و جنگ رسانه ای لایه های پنهانی را پشت سرگذاشت که پنج رسانه های معاند جمهوری اسلامی ایران شامل تلویزیون سعودی اینترنشنال، بی بی سی فارسی، رادیو فردا، صدای فارسی آمریکا و تلویزیون منوتو بیشتر اقدامات نرم را بر علیه ملت ایران داشته اند.
رسانه های معاند در دو ماه گذشته با تمام توان پا به عرصه رقابت با جمهوری اسلامی ایران گذاشته است و بیش از ۹۰ درصد اخبار خود را به پوشش اغتشاشات اخیر در ایران پرداخته است.
در این بین مباحث مختلفی از جمله قومیت، مذهب ، جنسیت، دانشگاه، مدارس، سلبریتی ها را بیش از پیش پررنگ کرده است که در نوشته های آینده بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت.
شگردهای این تلویزیون و حمایت از تجزیه طلبان داخلی و خارجی باعث به وجود آمدن اتفاقات متععدی در کشور شده است، از این رو سعی بر آن داریم تا ابعاد تازه ای از این تلویزیون به سمع مخاطبین برسانیم.
تلاش در جهت ایجاد گسل های قومیتی در ایران
تلویزیون اینترنشنال که از سال ۹۶ پا به عرصه رسانه ای با بودجه آل سعود گذاشته است، ید طولایی در حمایت از تجزیه طلبان در ایران و خارج از ایران دارد.
قوم گرایی گزینه ای است که با استفاده از بازی های رسانه در مناطق مرزی مدنظر این رسانه است و با استفاده از جنگ رسانه ای به کنش و واکنش قومیت ها می پردازد.
تصاویر پرچم های تجزیه طلبان، حمایت از اغتشاشات قومی در نقاط مختلف کشور از جمله کردستان، آذربایجان و بلوچستان باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این مناطق شده است.
استفاده از ظرفیت تجزیه طلبان قومی در خارج از کشور با عنوان کارشناس باعث تشدید و تشنج در نقاط مرزی شده و با استفاده از اقناع رسانه ای این روند را تکمیل کرده است.
نکته جالب توجه این رسانه حمایت از قوم گرایان است که با توجه به روند رو به رشد این ظرفیت در حال تفرقه بین مردم این مناطق می باشد.
موج سواری بر اعتراضات دانشجویی
ترسانه های معاند با تمام توان مسایل مربوط به اغتشاشات مهرماه ایران را پوشش خبری در نگاه خود و یک جنگ رسانه ای در ابعاد بزرگ آن می داد.
این رسانه ها پوشش اخبار اعتراضات دانشجویان را طوری وانمود کرد، که افرادی که ویدئوهای این شبکه را مشاهده می کردند در این فکر فرو می رفتند که دانشگاه ها تعطیل هستند و دانشجویان فقط در حال اعتراض به مبانی نظام هستند.
ولی در مقابل و واقعیت چنین نبود، این رسانه با دروازبانی خبر سعی در آن داشت که کلیپ های مختلفی را از یک دانشگاه که به دستشان می رسید از زوایای مختلف منتشر و عناوین دانشگاه ها و شهرها را تغیر می دادند.
در چندین کلیپ از این اعتراضات شاهد بودیم که صدای یک نفری که پشت سر این ماجرها و کلیپ ها بود شباهت عمده ای به هم داشت یا خود تلویزیون با تغیر صدا زوایای مختلفی را پخش می نمود.
موج سواری بر اعتراضات دانشجویی یکی از این شگردهای این رسانه بود که با استفاده از افکار عمومی بر علیه این اتفاقلت تاثیر منفی بگذارد.
به طور کلی اقناع رسانه ای این تلویزون به حدی در پوشش اخبار دانشجوها زیاد بود که در چند روز متوالی کلیپ ها را پخش می نمود و با این رویکرد تفکرات منفی را رقم می زد.
مانور رسانه ای برای پیوست کارگران و اصناف به اغتشاشگران
رسانه های معاند که زمینه ای در تشوش اذهان عمومی دارد، در شگردی دیگر به دنبال این نکته بود که کارگران و اصناف و بازراریان را دعوت به اغتشاش کند.
در روزهایی که ایران درگیر مسایل اغتشاشگران بود، تلویزیون های بیگانه از جمله اینترنشنال با تشویق کارگران به حضور در جمع معترضین آنها را به تحصن وا می داشت.
به طوری که با جو رسانه ای راه انداخته بودند، کلیپ های تجمعات کوچک دریافت حقوق برخی شرکت های خصوصی را با عنوان پیوستن اصناف و کارگران به صف اغتشاشگران منتشر می نمود.
کلیپ های تجمع مردم در بازار تهران را پیوستن بازاریان و اصناف به صف معترضان می پنداشت که خود بازاریان این موارد را در گفتگو با خبرگزاری ها و رسانه های داخلی و صدا و سیما تکذیب می کردند
موج سواری بر روی اعتراضات دانشجویی دانشگاه شریف
دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشگاه های مهم و نخبه پرور جمهوری اسلامی ایران است که سالهاست در رتبه های بالای سطح بین الملل می باشد.
اساتید و دانشجویان این دانشگاه همیشه در سطح جهان حرف برای گفتن دارند و از نخبگان به شمار می روند.
اعتراضات دانشجویی در این دانشگاه که در روزهای نخست مسالمت آمیز بود، متاسفانه با تحریک شبکه های تلویزیونی معاند تبدیل به اغتشاشات شد و دانشجویان با کارها و شعارهای ساختارشکنانه موجب بهم ریختن جو دانشگاه شدند.
از این بین شبکه های تلویزیونی از این فرصت استفاده نموده و با استفاده از فرصت اغراق و بزرگ نمایی، توانستند اعتراضات دانشجویی را مدیریت کنند و هر انچه که خود می خواهند به مخاطبین تشنه خبر نشان دهند.
ضعف رسانه های داخلی نتوانست جو آرام قسمت های دیگر دانشگاه را پوشش خبری دهد، و سلف سرویس این دانشگاه سوژه رسانه های معاند شد.
به نظر می رسد، تلویزیون اینترنشنال، بی بی سی و دیگر رسانه های معاند دست بر روی تجمعات دانشجویی گذاشته و با تحریک احساسات مخاطبین به دنبال این هستند تا جو دانشگاه های کشور را بهم بریزند و مسوولین دانشگاه ها می بایست در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند
القای ضعف جمهوری اسلامی و آمادگی برای براندازی ایران
تلویزیون اینترنشنال با توانایی گسترده ای که در خصوص بروز القای شایعات و تاکتیک های متقاعد سازی مخاطب انجام می دهد، در صدد این نکته است که نظام جمهوری اسلامی ایران در موضع ضعف قرار دارد و آماده براندازی و انقلاب است.
این روشی که این رسانه به کار برده است را مدیریت احساسی مخاطب است که با استفاده از تکرار به مخاطب القا می کند که فلان موضوع در حال رخ دادن است.
درگیری ذهن مخاطب با استفاده از احساسات و تکرار باعث به وجود آمدن ذهنیت مثبت یا منفی می شود، از این رو این رسانه با شگرد بازی با احساسات و تکرار موضوعات سعی بر آن دارد تا ذهن مخاطب را درگیر مسائل مختلف کند.
القای براندازی نظام در ذهن مخاطب باعث شده که اغتشاشات بیش از گذشته ادامه داشته باشد و سعی بر آن دارد تا فکر مخاطب را درگیر این موضوع کند.
تلویزیون اینترنشنال با بهره گیری از آمار و ارقام، برانگیختن واکنش های احساسی، بیان سرگذشت ها و داستان ها، احساسات مخاطب را برانگیخته و رفتار لازم را در او ایجاد می کند.
به نظر می رسد این رسانه با این رویکرد سعی در بازی با احساسات مردم از طریق کشته سازی ها دارد تا اغتشاشات ادامه پیدا کند
تلاش در جهت همگام نشان دادن چهره های مذهبی با معترضان در کف خیابان
رسانه های معاند جمهوری اسلامی ایران در غرب در روزهای اغتشاشات دست به هر کاری زده اند تا چهره نظام را در بین مردم در سطح بین الملل خدشه دار کنند.
یکی از راهبرهای این رسانه ها استفاده از انتقادهای مذهبی ها من جمله یکی دو تا از مداحان بود که به صورت گسترده از طرف رسانه های خارج نشین بزرگ نمایی شد.
اغراق یا بزرگ نمایی یکی از روش ها و شگردهای رسانه ای برا غلبه بر افکار عمومی است که با روش های مختلف صورت می گیرد.
رسانه های معاند با بزرگ نمایی توهین به روحانیت و حمایت از مداحانی که در روزهای نخست با معترضان همسو بودند، دست به کارهایی زدند.
به نظر می رسد، این نوع از اغراق و بزرگ نمایی، حربه ای است که رسانه ها برای غلبه بر افکار عمومی استفاده می کنند و با فشار بر مردم این روند را گسترش می دهند.
تلاش برای جهانی کردن اعتراضات برای منزوی کردن ایران در محیط بین الملل
رسانه های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران همه توان خود را مبنی بر ضدیت با ایران اسلامی به کار برده اند تا با هر روش ممکنی ایران را در عرصه نظام بین الملل منزوی کنند.
پخش زنده تجمعات در خارج از ایران و پخش کلیپ های اغتشاشگران در رسانه های همانند اینترنشنال، منوتو، بی بی سی فارسی، صدای آمریکا و پیج اینستاگرام علینژاد و دیگر معاندین برای باعث شده که در عرصه بین الملل و رسانه های خارجی تصویری نامناسب از ایران به جهانیان نشان داده شود.
متاسفانه رسانه های معاند تجمعات مردم ایران در حمایت از نظام جمهوری اسلامی را بایکوت و سانسور می کنند و در مقابل تجمعات چند ده نفره و صد نفره را با آب و تاب گزارش می کنند.
از این رو نظام بین الملل، مواضع خصمانه ای علیه ایران می گیرد، به طوری که اروپا نشینان علناً از اغتشاگران حمایت می کنند و استکبار جهانی از جمله ریس جمهور آمریکا اعلام می کتد به زودی ایران آزاد خواهد شد!!!
به نظر می رسد، روش کار رسانه ها برای حمایت از تجمعات و اغتشاشگران فقط تجزیه ایران است که از طریق این رسانه ها دنبال می شود
فضاسازی برای قهرمان سازی آشوبگران و خواننده ها
یکی از حربه های رسانه ای ایجاد جو روانی مثبت و منفی است که بنا به شرایط از آن استفاده می کنند.
موج سواری رسانه های معاند در خصوص جو روانی برای اینکه آشوبگران و اغتشاشگران را قهرمان جلوه دهند این روزها به اوج خود رسیده است.
حمایت از آشوبگران و نام بردن از آنهایی که با ترانه خواندن های رپ و بزرگ کردن خواننده های کوچک که بر علیه ایران نماهنگ های خود را منتشر می کنند، یک کار رسانه ای برای موج سواری است.
دستگیری برخی از خواننده ها که اوایل برای نظام خط و نشان کشیدند و پس از دستگیری با گریه و زاری کار خود را اشتباه خوانند از این نوع حربه ها است.
در شرایط فعلی که دودستگی بین سلبریتی ها ایجاد شده، رسانه های معاند با فشار و حمایت از آشوبگران در حال بزرگ نمایی این چهره ها هستند که بی شک این رویکرد انها نیز با شکست مواجه خواهد شد.
بازنشر ویدئو برخورد نیروهای نظامی با اغتشاشگران برای عملیات روانی و موج سازی
بررسی روند شگردهای رسانه های معاند غربی بر علیه جمهوری اسلامی ایران، از طریق بازنشر گسترده افکار عمومی را درگیر خود کرده است.
کلیپ هایی از برخی نیروهای نظامی نما در شبکه های اجتماعی و رسانه های معاند بازنشر می شود که در حال تخریب اموال مردم و برخورد فیزیکی با اغتشاشگران هستند.
نیروی انتظامی و بسیج که در عرصه های مختلف از جمله سیل و زلزله و …همیشه در کنار مردم هستند این بار رسانه های معاند کلیپ هایی را منتشر می کنند که در حال تخریب اموال هستند.
فرمانده نیروی انتظامی، این کلیپ ها را منتصب به نیروهای نظامی نمی داند و اعلام کرد که این افراد نیروهای نظامی نیستند و فقط لباس پلیس و بسیج پوشیده اند تا چهره این نیروها تخریب کنند.
رسانه های معاند از طریق شگرد بازنشر در افکار عمومی این کلیپ ها را به صورت گسترده بازنشر می کنند تا چهره این نیروها را در بین اذهان عمومی تخریب کنند.
به نظر می رسد، اندکی سواد رسانه ای مخاطبین باعث می شود که تشخیص دهند این نیروهایی که وسایل مردم را تخریب می کنند، واقعا نیروهای نظامی نیستند و عده ای اغتشاشگر هستند که میخواهند به اهداف شوم خود برسند.
مانور بر روی بیانیه های مختلف چهره های حقوقی و مذهبی
رسانه های معاند نظام که این روزها درگیری داخلی خود را سپری می کنند، در شرایطی که کشور در آرامش بود، مسئل مختلفی از جمله بیانیه های متعدد را منتشر می کرد.
مانور رسانه ای بر مسئل مختلف از جمله بیانیه های دروغین تعدادی از چهره های مذهبی یا تعدادی از حقوق دانان در این برهه برای تشویش اذهان عمومی باعث شده که ذهنیت عمومی جامعه به سوی این رسانه ها سوق پیدا کند.
در شرایطی که شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و واتساپ فیلتر هستند، اطلاع رسانی این رسانه های معاند به صورت گسترده از طریق شبکه های ماهواره ای رخ می دهد.
پخش متعدد بیانیه های من درآوردی از سوی این شبکه ها، باعث شده که جامعه مذهبی و حتی حقوقی موضع گیری های متعددی نسبت به این روندها داشته باشند.
سخن پایانی
به نظر می رسد، در این شرایط که کار این رسانه ها دشمنی با نظام جمهوری اسلامی است، روند رسانه های داخلی باید مقابله با پخش فرافکنی های و شایعه های دشمن باشند، به طوری که رسانه های داخلی با هم متحد شده و در مقابل این هجمه رسانه های خارجی معاند بیستند.
نویسنده: روح اله پورطالب