به گزارش شوش۲۴ ، چند سالی است که فضای رسانه ای کشور با انواع و اقسام نظر سنجی در حوزه های مختلف روبرو است و به مناسبت های مختلف نظر سنجی هایی به صورت های مختلف انجام خواهد گرفت

در این بین با نفوذ فضای مجازی در زندگی روزمره ما، که دیگر نمی توان آن را مجازی نامید و باید آن را فضای واقعی خواند نظر سنجی ها شکل خود را تغیر داده اند و در فرم افزارهای تلگرام و سروش در حال برگزاری هستند

بی شک نظر سنجی را نمی توان با فضای واقعی در صحنه انتخابات یکی دانست ولی روند نظر سنجی می تواند نشان دهد که طرفی که مورد نظر مردم است تا چه حد در فضای مجازی داری رای خواهد بود و این نشان از اقبال مردم نسبت به وی دارد

زمانی که یک نظر سنجی در یک کانال چند هزار نفری انجام میگیرد و نفر اول آن ۲۰۰ رای می آورد نباید انتظار داشته باشد که او در روز انتخابات نیز رای بیاورد چرا که ۲۰۰ رای در فضای مجازی مطابق با ۲۰۰۰ رای در روز انتخابات است و معادل آن حدود ۱۰ برابر خواهد بود

بی شک نظر سنجی های مجازی اگر چه شاید نتیجه نهایی انتخابات را نشان ندهد ولی می تواند در روند انتخاب مردم تاثیر گذار باشد به طوری که کسی اگر در فضای مجازی بیش از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ رای داشته باشد با توجه به تعدد نامزدها در عرصه انتخابات می تواند با ۵ هزار رای واقعی مردم به صندلی شورا تکیه بزند

این روند در شهرهای کوچک چنین نشان داده است و باید این را مد نظر داشت که وقتی اقبالی در نظر سنجی ها از طرف مردم نسبت به کاندیدها نباشد مطمئن باشید که در فضای انتخابات نیز اقبالی به وی نیست

امروزه اکثر مردم دارای شبکه های اجتماعی تلگرام هستند و این سخن که فضای مجازی نمی تواند تاثیر گذار باشد یک سخن بی جا بوده و باید نسبت به این فضا که اکثریت نیستند توجه قابل ویژه ای باشد

سخن آخر اینکه فضای مجازی تاثیرگذار است چرا که شخصی اگر در این روند نتیجه خوبی بگیرد نامش در ذهن ها برای روز انتخابات باقی خواهد ماند و می تواند تاثیر خود را بگذارد

سیده مریم فدایی

 

Print Friendly, PDF & Email

این خبر را به اشتراک بگذارید :